Skip to content
29 juli 2012 / Peroni

Bygg en bro…

…för fred! Stod det på ett av tusentals
plakat den dagen.

Jag satt i en taxi tillsammans med en
god vän från amerikat, gubevars.

Vi hade besökt ett av de större bokförlagen
i Tjockhult och blivit trakterade rött vin,
whisky av bästa sort samt mat och goda
historier, allt serverat av en välkryddad
och en smula beskänkt bokförläggare.

En bra dag i Hufvudstaden, kort och gott.

Nu satt vi alltså i taxin på väg mot Söders
höjder, där jag lyckligtvis, hade tillgång till en
liten tvårummare.

Färden gick långsamt, i perioder stod vi
stilla, då ett demonstrationståg skulle fram.

Tåget gick mot den amerikanska ambassaden,
känslor heta, man ropade: ”USA ut ur Vietnam!”

Och så var det det där med skyltarna, plakaten.

Min vän, en new yorker av judisk börd, med humor
stammande ur den bakgrund en ryskjudisk familj bär med sig ,
satt tyst i baksätet begrundandes den något långhåriga
svenska Vietnamrörelsen.

Minns jag rätt så var det hans tredje, kanske fjärde
besök i Sverige. Han hade kommit att älska detta land
och med den kärleken kom också ett intresse för att
tillgodogöra sig vårt vilda, inte alldeles enkla tungomål.

”BYGG EN BRO FÖR FRED”! hade han alltså läst
på ett av plakaten.

– Vaddå, ”Fred” ?
Vem är Fred? Och varför skall han ha en bro?
frågade han lite troskyldigt sådär.

Vi skrattade gott, taxikillen och jag.
Från stekarnas Strandväg, till det Söder
som ännu inte intagits av de som skulle
komma efter…

